På den här sidan ska vi försöka samla all information om och runt omkring ILCA.

Ställ din fråga direkt här, så ska vi svara så snart det är möjligt. På så vis kan vi bygga upp en bank med frågor och svar, som de flesta vill veta.

44 Responses to ILCA FAQ

  1. Martin skriver:

    Hej

    Jag undrar vilka segel/tillverkare som är godkända om man vill tävla (standard)?

    Mvh Martin

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Martin, ursäkta ett sent svar. Godkända segeltillverkare är Hyde och North. Dessa är godkända att kappsegla med. Utöver dessa så finns där ett antal segelmakare som syr Laser-segel. Oftast är dessa något billigare och funkar fint för träning och klubbsegling, men du får alltså inte kappsegla med dessa.
      Hälsar Tomas

      • Martin skriver:

        Tack för svar. Har sett på olika butiker att tillverkare inte angetts men antar då att det är någon av dessa.

        Priset för ett nytt segel verkar också i princip fast.

        Om någon har ett nästan nytt segel och vill sälja det så kontakta mig på rutgersson3000(snabela)gmaildotcom.

  2. Tomas Franzen skriver:

    Hej Axel, den är troligen från 1980.
    Hälsar Tomas

  3. Björn skriver:

    Undrar om det finns skillnader i olika ”årsmodeller”?
    Har hört att det finns en nyare modell där masthålet är förstärkt, är det så och ifrån vilket årtal/nummer har den förbättringen skett?
    Finns det några skillnader som jag bör tänka på om jag vill köpa en begagnad båt?
    Mvh
    Björn

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Björn,
      Den stora förändringen gjordes i slutet av 80-talet, skrovnummer ca.110000. Då justerades masthålet/foten och en stålkopp plastades in, botten förstärktes och även däcksytorna där man normalt sitter förstärktes. Välskötta båtar med tidigare datum funkar fortfarande många gånger väldigt bra, men då ska du vara lite vaksam. Naturligtvis lite beroende på vilken ambition du har med din segling, men om du ska vara med och kappsegla så ska du absolut satsa på båt från 2000-talet.
      Hälsar Tomas

      • Git skriver:

        Är masterna på tidigare modeller tudelade i under- och övermast och kan 4.7 och Radial-master användas på dessa?

        • Thomas Franzén skriver:

          Hej Git,
          Mått och beslag är de samma och även gamla mastdelar passar till nya. Dock finns där 2 olika undermaster och 2 olika övermaster beroende på till vilket segel det ska användas.
          Hälsar Tomas

  4. Magnus skriver:

    Hej, jag har en äldre Laser som vi håller på att renovera. Tyvärr har själva rorkulten (teak), blivit stulen. Kan ni vg. skicka mig måtten på på en dylik? (Åtminstone längden – har kvar själva rodret)
    Med vänlig hälsning,
    Magnus

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Magnus, jag föreslår att du kontaktar Jollesport som är återförsäljare för Sverige. Dom har nya att sälja, som har mycket bättre passform än de gamla. Cecka deras hemsida http://www.jollesport.se/
      Hälsar Tomas

    • Kajsa skriver:

      Hej! Jag har en liggande i garaget om du vill ha en likadan och ingen ny. 150 kr, 200 kr med förlängare. maila om du vill se bild. Finns i Fiskebäckskil alt Malmö, eller så skickar jag på posten mot portokostnad.
      /Kajsa

  5. Git skriver:

    Hej,
    Jag har några mindre skrapskador på skrovets undersida och undrar hur jag bäst reparerar dem. Glasfiberväven är synlig på en mindre yta.

  6. Björn skriver:

    Hej,
    Jag tittar nu på en Laser och har tittat på en del med inspektionslucka. Har det tillverkats någon Laser med inspektionslucka eller har dessa monterats efteråt för att underlätta lagning? De flesta jag sett har varit precis bredvid råttorna framför centerbordet.

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Björn, när du köper en ny Laser så finns där inga inspektionsluckor monterade. Däremot är det många som monterar i luckor, och egentligen av 2 orsaker. 1. Båten läcker och du behöver komma åt inifrån för att täta. 2. Du vill förvara ex. dricka eller macka. Finns små påsar eller burkar som passar till luckan, där man kan förvara sina prylar. Som alla luckor så börjar dom läcka för eller senare. Ett tips är att smörja luckan med lite vaselin, så brukar den hålla tätt.

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Björn, När du köper Lasern ny så ingår ingen lucka. Många monterar dock dit en lucka och egentligen av 2 skäl. Antingen som lucka för att komma åt inifrån och täta läckor eller skador, eller som förvaringsutrymme för mackor, dricka etc. Där finns både burk och påse som passar till luckan.

  7. Ulf M. skriver:

    Hej! Om man köper en begagnad Standard eller Radialklassad Laser, men vill tävla i 4.7. Får Lasern då ett nytt nummer eller behåller den det gamla? Hur blir det med mätbrevet, behöver man ett nytt?

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Ulf, du behåller ditt gamla nummer oavsett vilken klass du seglar i. Du behöver inte förnya något mätbrev.Faktum är att vi inte använder mätbrev i Laserklassen.

  8. jesper skriver:

    Hej! Jag har tittat på en laser som är begagnad men jag kan inte hitta något skrovnummer. Var sitter detta nummer vanligtvis?

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Jesper,
      Lite beroende på hur gammal båten är så kan det hitta det på olika ställen.
      På de äldre båtarna sitter det under stävöglan i fören. På de senare båtarna sitter det på en etikett i sittbrunnen.
      Hälsar Tomas

  9. Per skriver:

    Hej
    Jag har en äldre Laser som tar in vatten mellan skroven. Jag vet inte var, därför undrar jag om ni har något tips hur jag skall hitta läckan /läckorna.?
    Hälsn Per

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Per, det är vanligt förekommande på de äldre båtarna. Ett relativt enkelt sätt är att använda en dammsugare och skapa undertryck/övertryck i båten, och helt enkelt lyssna var det pyser. Börja med att tejpa för det ventilationshål som finns på det tvärgående skottet under storskotsblocket. Blås därefter in luft i hålet för akterproppen. Sätt snabbt för tummen, stäng av dammsugaren och lyssna. Välj en dag med lite vind och lite störande ljud. Det underlättar också om ni är några stycken som kan hjälpas åt att lyssna. OBS! Blås in/ut endast under några sekunder. Man kan faktiskt skada båten om du blåser in för mycket.//Tomas

  10. Thomas Franzén skriver:

    Hej Mats, Lasern är funkar normalt väldigt bra att frakta på taket på de flesta bilar. Jag har även sett Laser på en cabbad bil med säkerhetsbåge, även om detta inte är att rekommendera. Du behöver ett normalt räcke typ Thule. Lägg Lasern upp-o-ner på räcket, gärna med en liten mattstump vid beröringspunkterna mot räcket(3). Checka så att båten är balanserad fram/bak. Använd spännband och spänn fast båten. Utöver spännbandet bör du också säkra båten med en tamp i fören och en i aktern som du sedan säkrar i bilen. Dragkroken(om du har sådan) är perfekt. Annars i bogseröglan eller annan fast detalj. Lägg sedan din jollevagn upp-o-ner på toppen(botten) av båten och surra kärran separat med några tampar. Därefter kan du surra masterna på kärran. Lite beroende på biltyp, men jag brukar ta in bom och undermast inne i bilen(svårt med en cab), och sedan surra övermasten på kärran. Använd någon vaddering även för masterna så du inte skaver dem. När du blir tränad på binda Lasern så kan man använda färre tampar än jag här beskriver.//Tomas

  11. Per Geijer skriver:

    Hej
    Det står att vi skall ha certifikat när vi seglar. Såg något om det tidigare på denna sida men hittar inte det nu.

    Kan någon förtydliga?
    Per

  12. Emil Pettersson skriver:

    Hej jag har en gamal laser med segelnummer 39346 denna väger ca62kg. Är dom nya lasrarna lättare så det kommer gå märkbart saktare med lasern jag har mot dom nya

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Emil,
      Skrovvikten ligger på 59kg, så väger din 3kg för mycket hade jag inte varit orolig för vikten. Däremot indikerar ditt skrovnummer att den är från mitten av 70-talet, vilket är en ansenlig ålder. Föreslår att du går igenom båten, checkar om den läcker, ev. täta med Sika eller silicon. Checka mast och nitarna i fram för allt masttoppen. Mastfoten brukar läcka om man varit oaktsam med sand i mastfoten. Många båtar från den tiden är fortfarande helt OK, även om du sannolikt inte kommer vinna OS med den.//Tomas

      • Emil Pettersson skriver:

        Tack för svaren, men jag har konstaterat att det läcker i mastfoten och det är en synlig spricka där det läcker. Har du något förslag om hur man kan laga sprickan.

        • Thomas Franzén skriver:

          Hej Emil, Ursäkta ett sent svar. Då är lite knepigare, men det går att laga. Principen är att du gör en inspektionslucka i närheten av masthålet, och plastar inifrån. Dock tycker jag du ska ringa Birger Törnqvist på Jollesport på telefon 08-765 30 05, så kan dom ge dig exakt hur du ska gå tillväga.//Tomas

  13. Marcus skriver:

    Hej.
    Jag håller på och renovera upp en gammal gul skönhet. Igår polerade jag upp skrovet med maskin och nu är båten fenomenalt blank i skrovet. Dock har jag några sprickor i den gula gelcoaten. Typ spindelnät. Om jag bara skall använda båten för lite nöjessegling, behöver dessa åtgärdas då?
    Mvh
    Marcus
    (Som efter 1,5 års jagande på köp och sälj sajter endast saknar ett roderhuvud och en kärra för att kunna segla)

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Marcus, grattis till din Laser. Många Laser är från mitten av 70-talet, och jag ser fortfarande många av dessa är i gott skick och kappseglas frekvent. Utifrån din beskrivning,låter som att det endast är gelcoat-sprickor i din båt, och det behöver du inte vara orolig för. Är det däremot så att där är sprickor i skrovet så att den tar in vatten, bör du laga detta per omgående.
      Segla på//Tomas

  14. Magnus skriver:

    Hej,
    Jag har ett standard segel (inköpt begagnat med nummer på). Har nu för avsikt att köpa ett nytt radial segel. Är det fritt fram att välja ett nummer själv – finns det i så fall regler hur numret skall se ut – bokstäver o siffror – eller bör jag sätta på samma nummer på det nya seglet?

    • Thomas Franzén skriver:

      Hej Magnus, Du ska använda båtens tillverkningsnummer, vilket sannolikt är samma som du har i ditt Standard-segel. Du hittar numret på en etikett i sittbrunnen alternativt under stävöglan, lite beroende på hur gammal båten är. Storlek på siffror och dess placering är lite petigt, varför jag föreslår att du beställer ett set från Jollesport. Checka deras hemsida http://jollesport.se/
      //Tomas

  15. Emil Pettersson skriver:

    Jag skriver detta igen för jag börjar. Bli lite stresad med tanke på att seglarsessongen snart börjar.
    Japp vi har sågat upp ett hål och de dags för plastning…… men när man ska fästa glasfiberväven är det så att man ska använda epoxy eller polyesterplast. Sen är det en sak till mastfoten är ju lite ojämn så är det lämpligast att raspa till det lite jämt innan man plastar?

  16. Emil Pettersson skriver:

    Hej igen… jag har inte plastat lasern än men jag har planerat att börja delta på lite större regattor så som jsm. Är de änns genomförbart att plasera sig hyfsat med en gammal laser med segelnummer (39346) (från 1978) när dom andra kör med toppmodärna lasrar eller e de så illa att man måste köpa en nyare laser som är upp åt 00-talet? (Tacksam för snabbt svar)

    • Emil Pettersson skriver:

      De var en sak till jag tänkte på får man ha ett centerbord som är lite mindre än orginal på större tävlingar (mitt e lite mindre pga grundstötning

  17. Emil Pettersson skriver:

    De var en sak till jag tänkte på får man ha ett centerbord som är lite mindre än orginal på större tävlingar (mitt e lite mindre pga grundstötning

  18. Csilla skriver:

    Hi,
    I am new to Sweden and wondering if there are any Laser sailors (or perhaps active clubs) up here in Dalarna (Borlange/Falun). I would love to attend weekly club races and master regattas sometime soon, once I have a boat again.
    Any tips and advice are welcome!

Lämna ett svar till Thomas Franzén Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *