ILCA 7ILCA 6ILCA 4

ILCA – det enklast tänkbara

Det är inte många tampar att hålla reda på i en ILCA. Det enda seglaren behöver trimma är mastens böjning (med kicktaljan)
och seglets buk (med bomuthal och cunningham). Sedan några år tillbaka introducerades två stycken “Power packs”
till ILCA. “Power pack” och “Power kick” ersätter äldre generationers “bomuthal/cunningham” och “kicktalja”.
Resultatet ger ännu lättare trimegenskaper.

ILCAn är enkel att hantera, vikten på 59 kg och den delbara masten gör att man lätt surrar och tar med båten på takräcket till bilen. Om man är van tar det bara 5 minuter att rigga en ILCA.

En praktisk och lätt sjösättningskärra och ett kapell över däcket kompletterar utrustningen.

ILCA 6 på stark frammarsch
Riggen med det något mindre, radialskurna seglet – 5,7 m² till skillnad från standardseglets – 7 m², får äntligen visa upp sitt internationellt välförtjänt goda rykte. Både juniormästerskap och mastertävlingar visar allt större fält av ILCA med ILCA 6-rigg. Flera masterseglare byter till ILCA 6, förvånade över fart och framgång trots det mindre seglet. Tog efter OS 2004 över som OS klass för damer efter E-jollen.


ILCA 4 – Den snabbast växande juniorklassen!

Det finns en ännu mindre rigg för famljens nybörjare, den har 4,7 m² segel och är lämplig för blåsiga vatten. Riggen passar även de lite yngre seglarna och utgör ett roligt alternativ till de som växer ur Optimistjollen. ILCA 6 och ILCA 4-rigg har kortare undermast och mindre segel. I övrigt är allt detsamma. Att skifta rigg tar bara några minuter.
ILCA 4är en av världens absolut mest seglade juniorbåtar och är tillsammans med ILCA 6 de klasser som växer snabbast.